Gdzie należy zgłosić awarię prądu?

Prąd to dobro, którego na co dzień właściwie nie zauważamy. Jednak, gdy w naszym domu prądu brakuje, momentalnie uświadamiamy sobie jak trudno byłoby bez niego żyć. W przypadku awarii prądu, codzienne, machinalne czynności stają się niemożliwe do zrobienia, a w nas uruchamiają się wszelkie pokłady kreatywności. Co zrobić, gdy znajdujemy się w takiej sytuacji? Przede wszystkim, nie panikować i spokojnie ustalić skalę oraz przyczynę problemu.

Czy awaria dotyczy całej okolicy?

W pierwszej kolejności należy zorientować się, jaka jest skala zaistniałej awarii. Jeżeli prądu brakuje jedynie w naszym mieszkaniu, należy skontrolować własne bezpieczniki. Być może przyczyną jest po prostu ich „wybicie” lub przeciążenie instalacji elektrycznej, które doprowadziło do utraty zasilania i wyłączenia sprzętów. Przerwy w dopływie prądu w mieszkaniu mogą być także spowodowane wadliwym sprzętem, powodującym spięcia lub komplikacjami wynikającymi z uszkodzeń domowej sieci.

Kiedy obserwujemy awarię jedynie w naszym lokalu, warto upewnić się także czy rachunki za energie były regularnie opłacane. Prąd może być odłączony, w przypadku zadłużenia u dostawcy. Jeżeli jednak awaria dotyczy całego bloku lub wielu mieszkań, należy skontaktować się z administratorem budynku. A w przypadku awarii całej okolicy, konieczne może być zgłoszenie problemu do Pogotowia Energetycznego. Należy jednak upewnić się wcześniej czy nie jest to planowane odłączenie prądu w związku z prowadzonymi pracami konserwacyjnymi.

Kiedy należy skontaktować się z Pogotowiem Energetycznym?

Awarię prądu można zgłaszać pod numerem alarmowym 991. Bezpłatny numer Pogotowia Energetycznego jest dostępny całodobowo, przez 365 dni roku, dla każdego mieszkańca Polski. Należy jednak korzystać z niego rozważnie. Pracownicy Pogotowia Energetycznego w pierwszej kolejności usuwają awarie, które mogą być zagrożeniem dla życia i zdrowia człowieka.

Pogotowie Energetyczne można wezwać, gdy awaria prądu dotyczy całej okolicy, dzielnicy lub miejscowości, w której się znajdujemy. Z numeru 991 można skorzystać także gdy następuje uszkodzenie mechaniczne linii energetycznej lub zamknięcia obiektów energetycznych takich jak kłódki czy drzwi do sieci transformatorowych. Podobnie, gdy przy wymianie bezpiecznika przedlicznikowego, nastąpi zerwanie plomby oraz gdy licznik nie działa prawidłowo, powodując brak zasilania lub zagrożenie dla życia.